středa 8. října 2008

Prvni dojmy z Bangkoku

Ahoj,

posilam srdecny pozdrav stale jeste z Bangkoku. Premyslim jak vam vsechno napsat, aby to nemelo 100 stranek :-). Kdyz takova kancelarska krysa jako jsem ja, ktera byla sama nejdal na Bezdezu (a ani tam nedojela) vyjede do sveta, tak to je teda narez :-)))). Nevim cemu se tady driv divit :-))). Bangkok me tak nejak zasahl, je spinavy, zamoreny smogem, prelidneny, ale zaroven uzasny.

Na Koh Samui jedu nocnim vlakem az zitra vecer. Drivejsi vlaky byly plne, protoze na Phuketu je prave vegetariansky festival. Mohla jsem letet a letenka by stala stejne penize, koupila jsem si totiz vlak 1. tridu (to vite my nezamestany z Evropy uz nevime jak tu podporu utratit:-)). Ale chtela jsem si zkusit vlak, trochu pobyt v Bangkoku a odpocinout si. Chytla jsem uplne extremni nachlazeni s rymou, ze skoro nemuzu vyjit na svetlo, a s teplotou a trestici hlavou. Asi to mam z letadla jako v amikove, nebo se takhle u me vzdycky projevi jet-lag :-). Ale da se to prezit, v lekarne mi na to dali prasky a kapky do nosu a po nich mi je dobre, asi je v tom hash nebo neco, je mi po nich dokonce skvele, asi je budu jist i az me ryma prejde :-). Ale domu je nepovezu, aby me nezavreli :-).

Taky je fajn, ze jsem nachlazena aspon nemusim do Zlatyho palace a jine skvele pamatky Bangkou a muzu se valet v posteli, cist a jist :-). Jediny co je utrpeni, ze s rymou nemuzu na poradnou nekolikahodinovou bylinkovou masaz. Masaze jsou tady vsude, bydlim v Banghlamphu (Roof View Place hotel), coz je oblibena ctvrt batuzkaru, jsou tu same hotely, restaurace, trhy a MASAZE. Chodim aspon na feet massage, ktera trva hodinu a je naprosto bombasticka. I kdyz mi dost vadi ze nemuzu zkusit ostatni druhy. Je to jako by pred hladoveho polozili kachnu a dovolili mu snist jen jedno sousto.

Krome toho ze jsem na masazi nebo lezim a ctu, chodim taky do vsech moznych restauraci, bufetu a stanku s jidlem a jim vsechno postupne, co maji. Jidlo je vyborne i kdyz uz jsem se parkrat nachytala, bylo to tak ostre, ze mi tekly slzy. To me pak vzdycky personal pobavene pozoroval jak se s tim peru :-).

Jinak jsou thajci vetsinou usmevavi, extremne ochotni a pratelsti. Letiste i Bangkok jsou neuveritelne customer-focused. Kam se hrabe Vodafone a treba i takovi amici. Vsechno je tu zorganizovane pro pohodli turistu – busy pro batuzkare, bankomaty, jidlo, pradelny, nocni podniky, internet, hotely,..dokonce na letisti maji specialni stewardy, kteri pomahaji vsem kdo prileti a odvedou je treba na bus nebo kam clovek potrebuje. Zadna jina zeme taky asi nema ministerstvo turistiky :-).
Nekteri thajci se chovaji az extremne ochotne, prijde mi, ze maji trochu vymyte mozky vladou, resp. ministerstvem turistiky. Mam pocit, ze maji narizeno okouzlovat turisty (jako Vodafone zakazniky :-)) a nahanet je do pamatek, textilnich tovaren a cestovek. Kdyz se na ulici zastavim nebo koukam do mapy, hned jsou u me nejaci thajci nebo thajky a ptaji se, co potrebuji a kam jdu. V minute mam naplanovanou trasu, sezenou mi tuk-tuk a daji spoustu rad co a jak delat a kam jet. Daji mi i tipy na dalsi dny. Trasa nekdy zahrnuje jen pamatky, trhy a nekdy i obchody, kde vam usijou oblek za pakatel a prodaji levne zlato. Jednou jsem se zeptala jednoho thajskeho ucitele anglictiny, ktery mi takhle asi hodinu vykladal a radil, dokonce me naucil se modlit pred sochou budhy :-), proc to dela? Nemohl mit z toho zadnou provizi. Rekl ze to dela nezistne a 'ze srdce'. A pak z nej vylezla informace, ze kdyz bude pomahat turistum, oni budou jezdit do Thajska a thajska ekonomika poroste. Ze byli thajci zniceny z tsunami a zadni turisti sem nejezdili, tak se ted snazi :-). Lonely Planet pise, ze nekteri thajci taky v Bangkoku podvadi, ze casto prodavaji padelky a tuk-tukari pak dostavaji provize od tech obchodu kam vas zavezou. No tak nevim kdy mi fakt pomahaji 'ze srdce' a kdy me chteji obrat a podporit svoji rodinu nebo svoji ekonomiku :-). Docela by me to zajimalo.

Uz jsem taky bohuzel precetla skoro vsech svych cca 15knih. Mam totiz zazracne prasky na spani, co jsem si koupila v cechach, a od priletu skoro vubec nespim. Je to asi zcasti kvuli jet-lagu, zcasti kvuli ryme a asi kvuli tem praskum :-). Vzdycky kdyz jsem si je vecer vzala, ze potrebuju usnout, tak jsem zarucene byla celou noc i nasledujici den vzhuru :-). Tak si budu muset nakoupit anglicke knihy. Dneska v noci jsem precetla necele 3 knihy (2 male a pulku jedne tluste). Ta tlusta se jmenuje Spratek a je to o 6ti lety holcicce, kterou doma trapili. Za kazdou druhou vetou jsem ctvrt hodiny brecela. To tedy byla sila, uz tak mi tece z oci ze skoro nevidim kvuli ryme a jeste jsem do toho brecela :-), jeste ze me nikdo nevidel, jak jsem mela nateklej oblicej a oci rudy a natekly, ze jsem skoro nevidela. Tak jsem celou noc sedela v posteli jako po priletu do amikova (Ajwa s Mishou si jiste pamatuji) – satek na krku, cerny brejle. Akorat zimni bundu tady nemam, ale dala jsem si klimacku na 28, tak bunda nebyla potreba :-).

Tak jsem trochu popsala hlavni dojmy :-) i kdyz asi ne uplne standardni, ale nebojte, az prijedu mam pro vas i fotky velkyho zlatyho budhy, kdyby vam chybel popis pamatek a vypraveni o moji ryme vas moc nezaujalo.Jestli jste docetli az sem tak blahopreji a odmenou vam budiz to, ze az prijedu, tak vam to cele budu jeste jednou vypravet i s fotkama :-))))).

Mejte se vytecne, az zase nasbiram dalsi dojmy, tak napisu. Uz se tesim na Koh Samui, budu tam v Chalee Villa, pry to ma byt velice tiche misto s drevenymi chatkami primo na plazi, tak jsem zvedava.

Lida

P.S. dekuji za vybavu na cestu, skvely je Biotron doporuceny od Mishy, jim vsechno a co se tyce zazivani, tak jsem na tom lip nez doma :-), taky notysek od Lucy je super. Akorat jsem zapomela vzit do letadla cokoladu od Ajwy, tak ji mam na stole doma, bude se hodit az se vratim a budu mit pul roku depku, ze jsem zase doma :-).

P.S. kdyz budete mit cas a chut, tak napiste, jak se mate a co je noveho v Cechach a poteste osamelou cestovatelku

Žádné komentáře: